Team Rynkeby cyklar för barn med cancer!

För andra året i rad är Enghouse Interactive med som guldsponsor för Team Rynkeby. Team Rynkeby-God Morgon är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som samlar in pengar till Barncancerfonden. Initiativet grundades redan 2002 då elva motionscyklister tog beslutet att cykla från Danmark ner till Paris för att se målgången av Tour de France. Idag består Team Rynkeby av 1900 deltagare med lag från Sverige, Danmark, Finland, Norge, Färöarna och Island.

När Enghouse Interactive förra året stöttade projektet blev Malin Törnqvist, marknadsansvarig på Enghouse, så inspirerad att hon själv ansökte och är i år med i laget. Efter hård träning under vintern och många cykelmil i benen nu under våren känner hon sig redo att påbörja cyklingen mellan Malmö och Paris. Den 28 juni bär det av mot Paris, då dryga 1600 kilometer ska avverkas på 9 dagar.

Malin Törnqvist, Marketing Manager på Enghouse Interactive cyklar i år med Team Rynkeby Täby till Paris.

”Jag tycker att detta är ett fantastiskt projekt på alla sätt och vis. Som småbarnsförälder har jag svårt att tänka mig något värre än att ett barn drabbas av cancer, så det är verkligen en kamp jag vill vara med att bidra till. Dessutom så lockade cyklingen mig mycket. Jag behövde ett mål för min träning så det här året har varit fantastiskt lärorikt och jag har utvecklats enormt på flera plan, säger Malin Törnqvist.”

År 2017 donerade Team Rynkeby – God Morgon 83,1 miljoner SEK till kampen mot barncancer varav 26,7 miljoner SEK gick till Barncancerfonden i Sverige. Team Rynkeby är därmed Barncancerfondens största bidragsgivare och världens största multinationella välgörenhetscykelprojekt. Alla deltagare betalar sina egna kostnader för cykel, hotell, kläder mm så att alla företagsgåvor oavkortat kan gå till Barncancerfonden.

Avslutningsvis vill Malin understryka vikten av att engagera sig både som privatperson men även som arbetsgivare.

”Jag tycker att ett företags samhällsengagemang är otroligt viktigt på flera plan, men främst för att det skapar intern uppslutning kring företagets värderingar. En investering i ansvarsfullt företagande är alltid lönsamt, säger Malin.”