TeamRynkeby

Team Rynkeby cyklar för barn med cancer

Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som varje år samlar in pengar till barn med cancer. Initiativet grundades redan 2002 då elva motionscyklister tog beslutet att cykla från Danmark ner till Paris för att se målgången av Tour de France. Idag består Team Rynkeby av 1700 deltagare med lag från fem olika länder, Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland.

En av deltagarna är Christer Norman, VD för Acando, som berättar att han blev så imponerad av projektet att han själv ville engagera sig. Christer tillhör Team Stockholm som har ca 30 engagerade motionscyklister som träffas två gånger i veckan och tränar tillsammans.

Målgång vid Triumfbågen

Christer själv har som längst cyklat en sträcka på 25-30 mil, så nu gäller det att träna dagligen för att klara de 136 milen från Malmö till Paris. Loppet beräknas ta 6 dagar och lördagen den 15 juli ska samtliga lagen cykla tillsammans upp längst Champs-Élysées till målgången vid Triumfbågen.

Alla pengar som Team Rynkeby samlar in går oavkortat till Barncancerfonden och Enghouse Interactive är en av sponsorerna. Under 2016 gav projektet 84,1 miljoner kronor. Alla omkostnader såsom cyklar, kläder, logi och assistans längst vägen betalar cyklisterna själva för.

– Det behöver inte vara Team Rynkeby, men hjälp dem som har det värst. Alla kan göra något. Det finns olika grader av helvete, men barn som har cancer, kan det vara värre? säger Christer som uppmanar andra till att engagera sig.

Enghouse och Team Rynkeby

Malin Törnqvist, marknadsansvarig på Enghouse Interactive, berättar att när Enghouse fick frågan om att vara sponsorer kändes svaret självklart och hon är inte heller främmande till att själv ställa upp som cyklist om hon fick möjligheten.

– Team Rynkeby gör en fantastisk insats för att hjälpa barn med cancer och deras familjer och om vi som företag kan vara med och göra skillnad så vill vi göra det.

Forskningen har kommit långt på senare år, och idag kan man rädda 80 procent av barnen som drabbas av cancer, men sjukdomen är fortfarande den främsta orsaken till sjukdomsrelaterade dödsfall bland barn i åldern 1 till 15 år.

– Jag tycker att ett företags samhällsengagemang är otroligt viktigt på flera plan, men främst för att det skapar intern uppslutning kring företagets värderingar. En investering i ansvarsfullt företagande är alltid lönsamt, säger Malin.