Allt som går att digitaliseras

kommer att digitaliseras

I oktober gick Enghouse Interactive Dagarna (EID) av stapeln och denna gång hölls den på Gotland, närmare bestämt i Visby.
Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Robert Carlsson på Microsoft, teknisk säljare inom Skype och Teams, som berättade om intelligent kommunikation, utmaningar och de senaste trenderna inom digitalisering.

Hur ser utvecklingen ut för digitala tjänster de kommande åren?

Microsofts nya vision handlar om Intelligent Communication (IC) vilket är en utveckling av Unified Communication (UC). Vi ser att allting som går att digitaliseras kommer att digitaliseras. Framförallt går utvecklingen i rasande fart när det gäller att integrera automatiserade intelligenta tjänster till befintliga flöden. Exempelvis börjar kunddialoger med en bot, som är en automatiserad chattkanal som leder kunden genom konversation för att till exempel boka ett möte eller komma i kontakt med en funktion. Därefter kan kundinteraktionen övergå till en personlig kontakt med en någon som har relevant kompetens för ärendet om så behövs. På så sätt kan rätt ärenden hanteras personligt medan det stora flödet kan automatiseras.

Vilka trender ser du inom digitaliseringen?

Den stora förflyttningen sker till molnet, och det är inte specifikt för en viss bransch eller teknikområde, utan gäller generellt. Väl där kan sedan integrationen till andra närliggande tjänster ske, intelligent kommunikation, där man adderar insikter från andra system som kunden har. Det kan till exempel vara att före ett möte få information om deltagarnas senaste LinkedIn status eller vilka konversationer vi har haft tidigare.

Vilka är utmaningarna?

Att företag vågar förändra och se möjligheterna utanför just sitt eget system eller område för att verkligen dra nytta av de nya integrerade tjänsterna.
Varför valde Microsoft att vara med på EID?
Vi ville dels inspirera, dels berätta om våra nya spännande lösningar och visa kundnyttan med dessa. Sen ville vi naturligtvis också få möjlighet att ha många bra kunddiskussioner.

Hur var EID-konferensen?

Vi är väldigt nöjda med konferensen, det märks verkligen att Enghouse gjort det här tidigare. Dessutom var det ett fantastiskt bra val av plats och lokal.

Vilka insikter tar du med dig hem från konferensen?

Vikten av att fortsätta prata om hur vi i samarbete med Enghouse kan göra fantastiska lösningar som skapar ett mervärde för kunderna. En viktig insikt som jag också tar med mig är att det finns ett stort intresse från kunderna att lära sig mer om vad vi kan skapa tillsammans.