Ängelholms kommun levererar
kundservice i toppklass!

Ängelholms kommun har fått pris för bästa kundservice: ”Vi har bra samarbete inom kommunen och kan svara på frågor direkt”

För tredje året i rad belönas Ängelholms kommun med en utmärkelse från Brilliant Awards för Bästa kundservice kommun. Utmärkelsen utgår från hur nöjda invånarna i kommunen varit med den service som kontaktcentret gett. En hemlighet bakom de goda betygen ligger i hur de väljer att arbeta.

– När receptionen har varit stängd har fler valt att chatta eller ringa till oss. Vår ambition är att möta invånarna i de kanaler som de vill möta oss i. Vi gör kontinuerliga mätningar och arbetar för att göra våra invånare mer och mer nöjda med svaren de får av oss, säger Maria Sjödin Nilsson, Servicechef Kundtjänst och digitalisering i Ängelholms kommun.

Företaget Brilliant erbjuder kund- och medarbetarundersökningar för organisationer inom olika områden. För femte året i rad arrangeras Brilliant Awards som utser Sveriges bästa kundservice i sex olika kategorier. Ängelholms kommun har för tredje året i rad varit med i topp tre för Sveriges bästa kundservice kommun, i år blev det en tredjeplacering.

– Vi följer upp inkommande samtal för att veta vad invånarna tycker om servicen. Alla medarbetare i kundtjänst kan se resultaten. Sedan är vi noga med att dela med oss av goda exempel till varandra och fira framgångar. Då brukar sådant som fungerar mindre bra lösa sig automatiskt, berättar Maria Sjödin Nilsson.

Mara Sjödin Nilsson, Servicechef Kundtjänst och digitalisering i Ängelholms kommun

Flera orsaker till att invånarna i Ängelholm är så nöjda med servicen ligger i hur kundtjänst ser på sin funktion och roll.

– Vi är flexibla och anpassar oss efter invånarnas behov, till exempel att tala med invånarna på ett enkelt sätt. Det kan handla om att undvika förkortningar och att inte berätta mer än det invånaren frågor om. Det är också viktigt att vi har ett bra samarbete med andra medarbetare inom kommunen så att vi är uppdaterade på det som är aktuellt.

Medarbetarna i kundtjänst i Ängelholms kommun har även ett utökat uppdrag från kommunens verksamheter där de ska kunna hjälpa invånarna direkt med olika ärenden för att avlasta verksamheterna inom kommunen med vanligt förekommande frågor och handläggning. Med hjälp av lösningarna i Enghouse Trio skapar kundtjänsten en bra överblick på inkommande samtal.

– Trio hjälper oss att enkelt koppla samtalen mellan medarbetare i kundtjänst. Vi kan också se köer och statistik på svarstider vilket också hjälper oss att skapa en ännu bättre kundservice för invånarna i Ängelholms kommun, säger Maria Sjödin Nilsson, Servicechef Kundtjänst och digitalisering i Ängelholms kommun.

Enghouse hjälper idag 40% av Sveriges kommuner med deras kommunikation med medborgarna. Vill du veta mer?