Sveriges nöjdaste kunder handlar från företag eller bor i kommuner som använder Trio Enterprise i kontaktcentret. Det står klart efter att kundundersökningsföretaget Brilliant presenterat årets pristagare under Brilliant Awards 2021 där Enghouse Interactives kunder kammade hem utmärkelser för ”Bästa kundservice” i flera klasser.
– Vi är mycket glada över att Enghouse kontaktcenterlösningar har kunnat bidra till våra kunders framgångar, säger Madeleine Kastberg, marknadsansvarig på Enghouse Interactive.
Sedan 2017 har kund- och medarbetarundersökningsföretaget Brilliant arrangerat en gala i syfte att utse landets absolut bästa kundservice i sex olika branscher genom att kartlägga kundernas upplevelse av kommunikationen med kontaktcenter. Genom att undersöka bland annat kontaktcentermedarbetarnas engagemang, problemlösning och effektivitet kan den insamlade datan sammanställas, rangordnas och sedan presenteras på den årliga galan Brilliant Awards.
Under 2021 års upplaga skulle Enghouse Interactive spela en betydande roll då flera av de förstaplacerade var användare av Trio Enterprise i kontaktcenter och kunder till Enghouse Interactive.
I klassen Energi kammade Trio Enterprise-användarna Öresundskraft från Helsingborg hem en tredjeplats medan Västeråsbaserade Mälarenergi toppade kategorin för första gången i företagets historia. Som el-leverantörer hanterar företagen var för sig tusentals ärenden varje vecka fördelat på tiotals kontaktcentermedarbetare. Och under 2021 har bolagen precis som flera andra till stora delar tvingats till distansarbete för att kunna fortsätta verksamheten.
Annika Enberg är enhetschef på kundsupport för Mälarenergi:
– Det har varit ett speciellt år där vi har tvingats att arbeta åtskilt. Rent tekniskt har det inte varit några problem, vi kunde snabbt skicka hem både skärmar och lurar till medarbetarna. Genom VPN har Trio Enterprise fungerat oavsett arbetsplats och vi har kunnat fortsätta använda chatt, mail och telefon. Vi är så klart otroligt stolta över utmärkelsen och kommer försöka få till ett firande så fort det är möjligt. Nästa år vill vi vinna igen.
I klassen Kommun hamnade för första gången Norrtälje kommun högst följt av Östhammar och Ängelholm. Samtliga är användare av Trio Enterprise kontaktcenter och kunder till Enghouse Interactive.
Gill Tigerhielm är enhetschef på Norrtälje kommun där medarbetarna helt eller delvis arbetat på distans under hela pandemin.
– För oss är utmärkelsen ett kvitto på att vi arbetar på ett bra sätt. Det här är så klart främst medarbetarnas pris eftersom de möter våra medborgare. Det har varit ett utmanade år där vi har tvingats motivera varandra extra mycket när alla sitter på olika platser. Självklart har Trio Enterprise hela tiden varit till stor hjälp med till exempel kösystem, callbacks och översiktlig statistik vilket gjort att distansarbetet fungerat väl. Vi hoppas kunna maxa Trio i ännu högre utsträckning i framtiden.
Madeleine Kastberg är marknadsansvarig på Enghouse Interactive:
– Det är så klart otroligt kul att våra kunder har haft ett så pass framgångsrikt år trots utmaningar med distansarbete. Nu ser vi fram emot att fortsätta leverera bra kontaktcenter-lösningar och hoppas på ett lika fantastiskt 2021.
Det här är Brilliant Awards:
Brilliant Awards – Customer Experience är en årlig utmärkelse för de organisationer som lyckats skapa exceptionella kundupplevelser via organisationens kundservice. Finalisterna och vinnarna baseras på data från företagens kundundersökningar vilket innebär att det är kundernas uppfattningar, och inte subjektiva bedömningar, som styr vem som kammar hem den prestigefyllda utmärkelsen. Läs mer här