Just nu ser mycket annorlunda ut än för bara några veckor sedan, aldrig tidigare har lika många svenskar jobbat hemifrån som idag. Och även om det känns tungt och trist just nu, så kommer Coronakrisen innebära vissa fördelar, till exempel för digitaliseringen som redan nu har fått ett ordentligt uppsving.

Coronapandemin som nu sprider sig över världen har ställt mycket på ända och Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som kan jobba hemifrån att göra det. Du måste dessutom stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom. Det här har såklart lett till att fler svenskar än någonsin jobbar hemifrån, vilket har fått många företag att helt tänka om. För trots att digitaliseringen redan för ett antal år sedan började sin framfart i Sverige är det många företag som har en lång väg kvar att gå på sin digitaliseringsresa. Vissa har digitaliserat delar av sin verksamhet, vissa är mitt uppe i transformationen och vissa är mer avvaktande. Det är ändå en del arbete som krävs och den förändringen som digitaliseringen och nya verktyg och system kräver är ofta en oro för många.

Men så kom Covid-19 och företag hade inte längre något val… För även de som redan är digitala idag har behövt ändra sitt arbetssätt när alla plötsligt jobbar hemifrån, när fysiska möten har flyttats och så vidare. Däremot så tror vi att de företag som redan idag använder sig av många digitala verktyg till vardags har haft lättare för den här förändringen än de som inte gör det.

Plötsligt stängda skolor ställde höga krav på digital teknik

För att ta ett konkret exempel. För några veckor sedan stängde högskolor och gymnasium och eleverna fortsatte sina studier på distans. Långt ifrån alla skolor är vana vid att bedriva utbildning på det viset och fick snabbt göra allt de kunde för att ställa om och förändra sin verksamhet. Från en dag till en annan var elever på skolorna som vanligt, två dagar senare skulle all ordinarie undervisning fortsatta ske, men online. Tack vare digitaliseringen är allt detta möjligt idag, men självklart krävs det förändringar, både sett till verktyg och arbetssätt. Ett annat exempel på en bra och flexibel lösning är mäklare som förvandlade sina fysiska visningar till digitala.

Ökad digitalisering ger flera fördelar

Det vi alla upplever just nu är förstås en riktig tragedi, men det är som sagt viktigt att komma ihåg att det finns en tid efter det här. Även om det inte känns så just nu, så kan det komma positiva saker ur en kris. En stor fördel är att företag som under den här tiden har “tvingats” bli mer digitala rätt snabbt kommer inse att det här med digitala verktyg inte är så farligt och svårt, att det till och med är rätt bra och smidigt. Allt fler kommer se de många möjligheterna som digitaliseringen faktiskt innebär, att det nästintill går att hålla verksamheten igång som vanligt fast alla medarbetare jobbar hemifrån. Och hur fantastiskt är inte det?

Minskat resande tack vare digitaliseringen

Även resor i landet och utanför landets gränser i jobbsyfte har minskat enormt mycket de senaste veckorna efter att myndigheterna har avrått från “icke nödvändiga resor”. Fysiska möten blir istället digitala och enbart de få möten som absolut måste hållas fysiskt gör det. Folk har snabbt tvingats lära sig att mötas via videokommunikation. Det är ett annat sätt att mötas på men fungerar i stor utsträckning minst lika bra. Ett fysiskt möte ska självklart aldrig underskattas men många företag kommer inse fördelarna med digitala möten, vilket kommer minska resekostnaderna för företag framöver. Bra för både plånboken och miljön!

Kunskapen kring digitala verktyg kommer också att öka, oavsett om de är elever som får utbildning på distans eller anställda på ett företag. Och med tanke på att takten inte direkt ser ut att klinga av när det kommer till digitaliseringen så är kunskaper i detta garanterat en fördel, oavsett om du vill söka nytt jobb eller avancera på företaget.

Corona – en katalysator för digitaliseringen

Man skulle kunna se Corona som en katalysator för digitaliseringen, att det digitala växer sig ännu större och att det blir en alltmer självklar del i samhället. Och det är nog lika bra, för med handen på hjärtat, om vi inte gör oss redo nu, vad händer då nästa gång en kris vänder upp och ner på samhället?

Behöver du hjälp med att digitalisera din telefoni, dina videomöten eller dina webinarier? Kontakta oss!

Prova gärna vår kommunikationslösning “Vidyo” utan kostnad i 14 dagar.

 

Published by Malin Törnqvist

Malin Törnqvist jobbar som marknadsansvarig på Enghouse Interactive. Hon strävar efter att få företag och organisationer att förstå vikten av bra kundkommunikation och hur man lyfter den till nya nivåer.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *