Samarbeta med kollegor på distans och dela material

Microsoft Teams gör det möjligt att prata och chatta med kollegorna, oavsett var de befinner sig. Medarbetare kan även ta reda på vilka kollegor som är tillgängliga vilket leder till att kontaktcentret snabbare kan ge svar och väntetiderna minskas.

Just nu befinner vi oss i en tid av affärsomvandling, eller transformation. Under pandemin har företag tvingats titta på hur de arbetar och fungerar, förändra, organisera om och bryta ner interna barriärer för att fungera bättre.

Även om de flesta kontaktcenter jag pratar med har en strategi för digitalisering var de tvungna att accelerera förändringsarbetet när medarbetarna började arbeta på distans. Det faktum att samhället stängde ner har drivit på tillväxten av digitala kanaler. Distansarbete har gjort kommunikation, samarbete och integration avgörande för alla framgångsrika verksamheter. Tänk interna samarbetsverktyg, utvidgning av kontaktcenter till att inkludera textbaserade medier för att lindra trycket på den traditionella röstkanalen, och många har även lagt till automatisering.

För att möta behoven som uppstod när vi gick över till arbete på distans, började vi även nyttja nya digitala verktyg. Nya digitala verktyg som nu är en självklarhet i kontaktcenter.

Microsoft Teams erbjuder bra verktyg för samarbete, chatt, videomöten samt möjlighet att dela och lagra filer. Det finns även en bra integration av applikationer, som ger en kraftfull samarbetsmiljö. Eftersom Teams är en molntjänst kan användare nå verktygen var de än befinner sig och på vilken enhet som helst.

Under pandemin har många kontaktcenter haft de flesta kontakterna med sina kunder på distans. Detta har lett till att många komplexa samtal, som kräver expertkunskaper hos specialister som sitter i andra delar av verksamheten, har kommit till kontaktcentret. Microsoft Teams kan hjälpa företag med de samarbete som krävs för att lösa dessa frågor genom att koppla ihop kontaktcentermedarbetaren med övriga organisationen samt visa vem som är tillgänglig att ge råd utan att sätta kunden på vänt.

Enghouse har byggt avancerade lösningar som integreras med Teams

Enghouse lösning gör det möjligt för företag att ta emot och dirigera samtal sömlöst, registrera interaktioner, övervaka kvalitet och prestanda och skalbarhet för att möta förändrade behov.
Vi på Enghouse ser en trend bland våra kunder – att fler och fler företag flyttar över sina kontaktcenter till Microsoft Teams.

När vi nu tittar på fördelarna med ett samarbetsverktyg som Teams kan du verkligen visualisera hur det är något för nästa generations kontaktcenter. Microsoft är fokuserade på upplevelsen för medarbetarna så vi kan förvänta oss att fler smarta funktioner som blir tillgängliga för att hjälpa dem att optimera sitt arbete.

När hela organisationen använder Teams kommer kontaktcenteret att ha tillgång till alla verktyg som Teams tillhandahåller.

Verktygen i Microsoft Teams som är viktiga för medarbetare i kontaktcentret

  • Möjligheten att se vilka som är online.
  • Möjligheten att ringa en handledare för att få hjälp.
  • Möjligheten att chatta med en kollega inom organisationen, utan att kunden behöver vänta.
  • Möjligheten att bjuda in fler kollegor till ett samtal eller en chatt.
  • Möjligheten att prata och chatta med kollegor, oavsett var de fysiskt befinner sig, bara de är uppkopplade på Microsoft Teams.
  • Möjligheten att komma åt och dela gemensamma filer, samarbetsytor och kalendrar inom organisationen.

Vill du veta mer om Microsoft Teams och kontaktcenter?

Lyssna på när Anna Stokes blir intervjuad av CX Today om Teams i kontaktcentret

Published by Anna Stokes

I Enghouse bloggserie om Teams berättar Anna Stokes, Director Global Product på Enghouse Interactive, om varför allt fler kontaktcenter börjat använda Microsoft Teams för kommunikation och samarbete och vilka olika fördelar det medför.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *