Självservice för bättre kundservice

Självservice är inte längre ett ”nice to have”. Självservice är dina kunders förstahandsval för många typer av interaktioner och avgörande för en positiv kundupplevelse.

Konsumenter vill interagera med företag på ett sätt som är smärtfritt, snabbt, effektivt och som värdesätter deras tid. Faktum är att av de viktigaste faktorerna i kundupplevelsen är en snabb responstid och helst via en enda kontaktpunkt. Kunder vill kunna få svar omedelbart 24/7 oavsett vilken enhet de har till hands, de vill kunna välja själva och ha kontroll, särskilt i det nuvarande klimatet.

För framtidsinriktade företag kan självservice vara en källa till insikt för att förstå kunderna bättre och förbättra kundupplevelsen. Genom att analysera de frågor kunderna ställer via självservice kan de identifiera luckor i sin information eller problem i kundprocessen som de kan åtgärda, vilket gynnar såväl kunderna som lönsamheten.

Den här SNABBGUIDEN – SJÄLVSERVICE FÖR BÄTTRE KUNDSERVICE syftar till att ge en introduktion till självbetjäning, dess fördelar och teknologierna som ligger till grund för den, samt även belysa hur AI och innovationer som 5G potentiellt kommer att förändra den i framtiden.

Scrolla ner för att ta läsa vår senaste bloggartikel kring självservice, läs om Kalmar kommuns digitaliseringsresa som fick en oväntad skjuts av den pågående pandemin, samt se vårt inspelade AI-webbinarium

snabbguide

FYLL I FORMULÄRET OCH LADDA NER SNABBGUIDEN

 

Webbinarium:
Kundupplevele och Artificiell Intelligens

Med AI kommer jobben inom kundtjänst bli ännu viktigare när det gäller den personliga kundupplevelsen. När företaget kommer i kontakt med en kund vill man ha ut så mycket som möjligt av mötet och genom AI kan man lära känna kunderna, förutse deras behov och leverera upplevelser som möter deras förväntningar.

SE WEBBINARIET

sjalvservice

Är er självservice anpassad till mottagaren?

Ha inte för bråttom när du digitaliserar kundtjänsten! Det gäller att inte falla i fällan och försöka göra allt digitalt och sedan undra varför kunderna inte är nöjda med kundservicen. För att lyckas med implementeringen av självservicetjänster behöver du en väl genomarbetad strategi.

LÄS ARTIKLEN

kalmar

Oväntad skjuts för digitalisering i
Kalmar kommun

För ganska precis ett år sedan inledde Kalmar kommun sina planer på ökad digitalisering. Nu berättar Linn Palm, chef för kontaktcenter, om digitaliseringsprojektet som fick oväntad skjuts av pandemin.

LÄS INTERVJUN

Här kommer några tips från oss om hur du får självservice att fungera

tips1

Använd andras åsikter och kunskaper

När det gäller att bidra till ”online communities” (digitala nätverk), t ex. Tripadvisor, är människor ofta villiga att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Men de kommer bara att göra det om de känner sig involverade och engagerade i både ”the community” och själva varumärket – annars finns det en risk att de känner att deras kunskap utnyttjas. Hantera därför din ”community” noggrant och motivera aktivitet genom att erbjuda varuprover, rabatter eller bara erkännande. Se också till att din webbserver länkar till din ”online-community” så att processen med att söka och hitta svar är sömlös för konsumenterna.

tips2

Leverera ROI med AI

Det har talats mycket om AI och hur det kan förbättra kundupplevelsen genom automatisering och självbetjäning. Men det är inte helt enkelt att införa AI utan att förstå dina kunders behov. För att få effekt måste du förstå vad som behövs för att hjälpa dina kunder, annars kan det göra mer skada än nytta. Se till att du analyserar din verksamhet och kundresan. Kartlägg specifika användningsfall där AI kan ge förbättringar, därefter är det dags att implementera och kontinuerligt övervaka resultatet och utvärdera.

tips2

Optimera din information i din kundskapsdatabas för självservice

Nu, mer än någonsin, förändras informationen ständigt. Om din informationen i din kunskapsdatabas är inaktuell kommer kunderna att bli frustrerade och byta till andra kanaler, vilket påverkar tillfredsställelsen och ökar arbetsbelastningen i ditt kontaktcenter. Det betyder att din information måste kontrolleras, hanteras och uppdateras kontinuerligt. För att säkerställa detta, låt både kunderna och medarbetarna bedöma hur användbara svaren är. Identifiera informationsbrister som behöver fyllas och sätt in tydliga processer för att granska och lägga till information.

Vill du veta mer om våra självservicetjänster?

Kanske vill du påbörja ett arbete med självservicetjänster eller förbättra de ni redan har i organisationen. Oavsett vilket så kan ni vända er till oss för ett förbehållslöst möte eller en online demo. Vi kan stötta er resa till bättre självservice för era kunder och ökad lönsamhet för er.

Fyll i formuläret så kontaktar en av våra experter er inom kort.